Fästning

Tänkte bara berätta att jag var på Varbergs fästning och titta de förra för ett par helger sen. En helt otrolig plats, jag har aldrig varit inne på området innan utan bara gått förbi utanför.

Vilken otrolig upplevelse det är, jag var inte inne i något av husen eller i museet men jag gick runt på gården och längs vallarna. Energin som flödade där var så otrolig. Jag kände mig "hemma" direkt där.

Vilket arbete de har varit att bygga själva fästningen, nästan helt lodräta väggar som reser sig upp ur vallgraven och stenlagda gångar. Hålen i taken i porten där man kunde hälla ner kokande olja på inkräktare, skottgluggarna. Det var väl värt ett besök. Framöver tänker jag gå och titta på museet med. Dom har en hel del roliga saker man kan studera. Kanske gå en guidad tur också. Tänk att få gå ner i katakomberna under fästningen, hade inte det varit intressant.

Jag kan varmt rekomendera det till alla som vill "känna" historian i väggarna.

Blessed be

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0