Midsommar

Då var de snart midsommar, mycket som skall hinnas med. Då menar jag inte att planera fester eller så, utan mycket ska hinnas plockas, skördas, torkas och besökas innan sommarn står i sin full prakt.

Just midsommar är kanske inte något jag firar så särskilt, men sommarsolståndet är. De inföll igår och är en mycket magisk tidpunkt. Vill man utöva spådomar så är de en ypperlig dag att få reda på vem ens tillkommande är.

Själv tänker jag utföra lite ritualer för fortsatt bra år. Vem min tillkomande är vet jag redan och behöver alltså inte spå för att hitta honom.

Midsommar kallas även Litha, man säger att slöjan mellan världarna är väldigt tunn just då. Vill man få se älvor är det ett bra tillfälle, även andra väsen kan visa sig runt litha.

Ska du bara göra en sak under Litha så rekomenderar jag att gå ut och plocka sju sorters blommor. Dels för att det är en gammal tradition, dels för att det är så rogivande att göra de.

Blessed be

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0