Kelter - Beltane

Jag har suttit och läst om kelterna och deras mytologi, otroligt intressant. Jag läste lite extra om Beltane eftersom det är en högtid som är på gång nu.

Redan kelterna tände eldar för att hedra guden Bel, livets och dödens gud. Elden sågs som en rening och en ny början.

När eldarna hade brunnit ner använde kelterna askan som gödningsmedel på sina åkrar eftersom som man ansåg att livet spirade i askan av elden.

Beltane ansågs som starten på sommaren, precis som Samhain såg som starten på vintern. Elden dom tände skulle uppmuntra solen och övertala den att komma tillbaka efter den mörka årsiden.

Beltane är den högtid jag alltid har haft lättast att fira, lättast att förhålla mig till. Elden har alltid haft en särskild plats i mitt hjärta och jag finner ett lugn i elementet eld som det vanligen inte förknippas med.

Ända sen jag var barn har jag "lekt" med elden. Stearinljus var en ständig källa till fascination för min del, att få se ljuset brinna ner kunde hålla mig sysselsatt i timmar. Numera tänder jag gärna större brasor, fascinationen är lika stor idag som den var när jag var liten.

Även om eld fascinerar mig och drar mig till sig så har jag en häslosam respekt för den. Jag har sett vad den kan göra när den är på sitt mest nyckfulla humör.

Beltane kommer jag att fira med att dansa runt en stor brasa  och att bränna bort mina gamla sorger. Jag hoppas ni andra får en underbar Betltane, skriv gärna och berätta vad ni gör.

Blessed be

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0