Böcker, böcker, böcker

Jag har alltid älskat böcker, slukade massor när jag var liten. Fortsatte att läsa när jag kom i tonåren och det har hållit i sig ända upp nu i vuxen ålder.

I tonåren längtade och suktade jag efter böcker inom det magiska men kunde inte hitta så många. Det ledde till att jag slukade alla som kom i min väg. Bra som dåliga.

Nu är jag i den fasta övertygelsen att det inte finns dåliga böcker. Du måte alltid närma dig en bok med kritiskt sinne. Står det något du börjar fundera över så sök vidare efter information.

Många verkar tycka att det finns bra och dåliga böcker och författare. Visst jag kan hålla med om att det finns kassa böcker med mycket faktafel i. Men läser man tillräckligt många böcker så kommer man själv att komma fram till var dessa felen finns. På det viset håller man sitt kritiska tänkande levande. Man tillåter sig aldrig att lita blint på det någon utger för att vara fakta.

När jag har haft elever så brukar jag smyga in ett fel här och där så dom får ifrågasätta mig och mitt kunnande. Jag vill inte att dom ska lita blint på att det jag säger är fakta. Jag vill att dom ska hålla sitt kritiska tänkande öppet. Låter det flummigt? Jag känner att jag mest svammlar nu. Nåja, detta var bara lite funderingar från mig.

Blessed be

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0