Årets trädgård

Efter att ha läst ett inlägg hos: http://modernwicca.blogspot.com/ om årets örtagård blev jag inspirerad att själv börja fundera på vad som ska planteras till våren.

Min ljuvliga salvia är självskriven, likaså ringblommorna som ska bli salva. Dom vanliga kryddorna som persilja, dill och gräslök är även dom självskriva.

Därefter brukar jag odla lite olika örter vart år. En lavendel satte jag för två år sedan, får se om den har orkat övervintra även detta året. Den står bredvid mitt stolta löjtnantshjärta och i klängrosens omfamning. 

Min trädgård brukar tendera att bli ganska vildvuxen, jag låter det mesta växa upp där det vill. Med en del undantag naturligtvis. Nässlorna och tistlarna brukar vilja ta överhanden så dom får jag tukta lite då och då.

Egentligen har jag inte någon bra plats för örter, jag brukar peta ner dom lite här och där. Kanske får fundera på en renodlad örtagård detta året. Frågan är då vad för örter man ska odla, jag brukar impulsköpa dom örter jag faller för när jag kommer till handelsträdgården. 

 
En bild på en liten del av min trädgård förra året.



Här brevdvid har jag planterat min lavendel, som ni kan se så är vildvuxen trädgård bara förnamnet ;)



Kanske någonstans mellan träden skulle en örtagård kunna trivas? Det är alltid trevligt att drömma och planera även om snön ligger vit och kall utanför fönstret än så länge.

Blessed be


Kommentarer
Postat av: Elena-Maria

jag gillar lite vildvuxet, påminner mej om mammas trädgård hemma i värmland, det resades det inte så noggrannt heller. det var mossa i gräsmattan och lite ogräs här och var. ibland försvann rabatterna och blev gräsmatta eller så badade hönorna sönder dem (de har en förkärlek för att förstöra rabatter) =)



jag vill också odla! har inte ens balkong =( kanske kan testa att dra upp nåt på fönsterbrädan, men katten käkar ju av allt som står där :P



en pallkrage blir en perfekt örtbädd, hade kanske vart nåt bland dina äppelträd. åååh, jag blir så avis! =)



blessed be!



2012-02-07 @ 17:34:50
URL: http://wiccanfusion.blogspot.com
Postat av: Asynja

Trädgården ser alldeles underbar ut.

Visst är det fint när det är lite vildvuxet!

Det ser levande och fritt ut. Jag tror till och med växterna själva skulle känna sig lite löjliga om de tvingades stå i givakt i räta rader i påtvingad "perfektion". Nej, låt dem blomma ut! :-)

2012-02-07 @ 22:09:39
URL: http://waytowicca.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0