21. En favorit doft.

En favoritdoft, svårt att lista bara en. Det finns så många underbara dofter. Att komma ut på morgonen när det har regnat och känna doften av våt jord är helt klart en favorit.

Att känna doften av nybryggt kaffe är en annan, rosor som blommar, mimosa på våren, brinnande trä. Men den absoluta favoriten tror jag är nyklippt gräs. Jag kan sniffa på det hur länge som helst.

Dofter är ju ofta starkt förknippade med minnen. En doft kan sätta igång fantasin och man kan drömma sig bort till en annan tid. En doft av nybakade bullar kan få mig att minnas min mormor, eller doften av snus kan få min morfar att framstå hur klart som helst även fast han varit borta i snart 20 år.

Ett annat starkt minne är doften av salvia som alltid fanns i en butik jag brukade besöka när jag var i tonåren. En häxa drev butiken som sålde tarotkort, böcker, smycken, stenar och diverse annat. Jag minns både henne och hennes butik varje gång jag känner lukten av salvia. Denna kvinna kom att betyda en hel del för mig eftersom det var hon som ledde mig rätt på vägen. På den tiden var det inte så enkelt att hitta information om häxor eller magi och jag kände mig ganska vilsen.


Något jag inte är förtjust i dock är rökelser av olika slag. Vit salvia går bra, men inte dom andra dofterna. Det blir så stark, så intensivt att jag inte kan hålla fokus på något annat. Kanske är det jag som är känslig, men jag använder nästan aldrig rökelser i mina ritualer. Hellre en doftolja, den kan jag spä till jag känner att den är uthärdlig.



Blessed be


Kommentarer
Postat av: Asynja

Ja, ojojoj; just den här aspekten kommer jag också att tycka det är svårt att skriva om.

Jag tror inte jag kan välja bara en doft. Jag kommer att få presentera en liten "topplista".

Kram!

2012-01-09 @ 15:49:34
URL: http://waytowicca.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0