Häxans look

Måste en häxa se ut på ett visst vis? Är det nödvändigt att ha vårtor på näsan, hatt på huvudet och krokig näsa för att bli kallad häxa?

Är det egentligen inte en fördom att man som häxa måste klä sig i svart, gärna ha svart eller rött hår och vara allmänt mystisk!? Kan inte den blonda, blåögda grannen likaväl vara en häxa?

Anledningen till att jag frågar är att jag satt och pratade med en vän idag (inte en häxa) och hon var av den åsikten att det syns om man är en häxa. Jag frågade henne då om hon ansåg jag var en häxa även om jag inte har en endaste liten vårta och ingen krokig näsa och de bekräftade hon eftersom jag har långt svart hår (färgat visserligen, är rödhårig egentligen), gröna ögon och såg allmänt "häxig" ut. Vad nu det betyder.

Jag funderade sen på om det är en vanlig uppfattning eller detta var något som fanns i hennes tankar. Kändes lite som att hon har sett för många tvprogram där häxan ofta är som ovan beskrivning.

Nåja, detta var bara lite funderingar jag ville sätta på pränt såhär på tisdagseftermiddagen.

Blessed be


Kommentarer
Postat av: Asynja

Det där med vårtor och kroknäsa är väl mest en bild sagoillustratörer från förra sekelskiftet har spridit.

Men det där med svarta kläder och långt svart eller rött hår tror jag kan vara en existerande föreställning hos många människor.

Din vän får tro vad hon vill om sin förmåga att "se på människor" vad/vem de är. Jag tror i alla fall aldrig hon skulle gissa att jag är häxa om hon såg mig.

Sedan tror jag i och för sig att det inom vissa grupperingar sprids vissa stilar och moden. Man inspireras ju av dem man umgås med och stil, klädsel och annat är ett sätt att markera och känna tillhörighet i en grupp. Så visst har det säkert hänt att ett gäng häxor har sett lika varandra ut. Det sker ju i andra grupperingar också.

2012-07-17 @ 19:03:07
URL: http://waytowicca.wordpress.com/
Postat av: Mia

underbart vacker och magisk blogg!!

2012-08-02 @ 11:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0