Benämningen häxa - en provokation

Varför är det så oerhört provocerande med just benämningen häxa. Jag hör ofta, ofta personer som använder ordet som skällsord på en kvinna dom inte tycker om. Jag hör dom kristna tala om en häxa som något ont.
 
Jag benämner mig själv stolt en häxa. Jag är inte värre eller bättre än många andra kvinnor, jag är inte någon dom kristna skulle kalla ond. Men likväl är jag en häxa, genom arv och val.
 
Jag önskar att ordet häxa kunde återtas till att vara något annat än etiketter okunniga sätter. Att inte bli sedd som något konstigt eller djävulsdyrkande. Många kristna verkar tro att vi gräver upp döda, välter gravstenar och gör andra illa. Det är inte häxor som gör det, det är människor både i guds namn och annars. En kristen kan vara lika "ond" som häxan den tillskriver ondskan. Inte att förglömma häxbränningarna som utfördes i guds namn.
 
Nej, bär din titel med stolthet. Det gör jag!
 
Blessed be
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0