37. En berömd hednisk / häxa!

Jag har valt Malin Matsdotter som häxan jag vill uppmärksamma eftersom hon är en av dom få som faktiskt avrättades genom att brännas på bål levande.
 
Här finns en länk för den som vill läsa mer om henne: http://sv.wikipedia.org/wiki/Malin_Matsdotter
 
Jag har alltid varit intresserad av att läsa om häxprocesserna. Det är för mig obegripligt att sådant här kan förekomma än idag. Det är inte helt ovanligt att kvinnor och män i Afrika avrättas för häxeri.
 
Kristendommen skrämmer mig på ett plan genom sin oförmåga att ta till sig andras tro och för att dom endast ser till sin egen fullkomlighet. Att det är en synd att döda andra verkar inte bekomma dom.
 
Blessed be
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0